Detta behöver du veta om jultröjan

Trots att många tror att trenden med jultröjor är någonting nytt, så är detta en ganska vanlig missuppfattning. Dagens unga vill kanske tro att det alltid varit en ironisk sak att iklä sig en jultröja, eftersom trenden ska vara en slags motvikt till den stela stil många kör på under julfirandet. Men visste du att sannolikheten är stor att din mamma eller din grundskollärare bar jultröja långt innan du föddes? Så gammal är nämligen trenden, även om den då var annorlunda än vad den är idag.

“Ugly Christmas Sweater” till försäljning i alla stora modehus

För även om jultröjan var populär på 80-talet, så köptes ofta dessa tröjor i de billigare butikerna utan de dyraste märkeskläderna. Så är det dock inte idag, då alla de större modehusen såsom Nordström, Target, Forever 21 och H&M allesammans säljer jultröjor i olika prisklasser. Nu har dessa tröjor blivit allmän egendom, medan de för 30-40 år sedan kanske främst bars av det lite äldre gardet. Det är också intressant att den “fula” jultröjan inte alltid nödvändigtvis skulle vara ful som namnet antyder, utan att den istället betraktades som en konstform i sig.

Det var framför allt sitcom-serien “The Cosby Show” som gjorde jultröjan populär på 80-talet. Tröjans popularitet avtog i samma grad som TV-programmet, men skulle få nytt liv igen och formas på nytt genom internet. Det hela började mer eller mindre med en tävling i sociala medier om att ha den “fulaste” jultröjan, och sakta men säkert började en trend då allt fler delade bilder av sina hemmagjorda tröjor.

Vartefter som de stora modekedjerna hoppade på tåget tog det inte lång tid innan jultröjan blev populär lite här och var världen över. Det bidrog också till att trenden förändrade sig något på 2000-talet, från att vara en trend där man skulle ha den fulaste och mest unika tröjan, till att man nu köper massproducerade tröjor eftersom de är stiliga samtidigt som de faller inom kategorin “jultröjor”.

Checklista för dig som vill ha en unik jultröja

När julen närmar sig, så blir du knappast den enda som iklär dig en vacker jultröja. Allt fler väljer att göra detta, så du bör räkna med att få konkurrens. Är du den typ som vill få extra mycket uppmärksamhet, så bör du följa dessa tre punkter:

- VINTAGE: Sök på nätet och ta reda på hur jultröjorna såg ut på 80- och 90-talet. Här kan du hämta inspiration och säkerställa att du skapar en helt unik jultröja som ingen annan har.

- JU MER, DESTO BÄTTRE: Vill du verkligen få uppmärksamhet så lägger du till flera dimensioner till din tröja. Installera batteridrivna LED-lampor eller skapa 3D-effekter på tröjan med hjälp av julgranskulor, snögubbar eller liknande. Kanske även lite ljud och rörelse?

- KOM IHÅG ORDET “FUL”: Jultröjan härstammar från det amerikanska begreppet “Ugly Christmas Sweater”, vilket mer eller mindre betyder att allt är tillåtet. Tomtar, snögubbar och änglar kan vara toppen, men varför inte satsa på några särskilt speciella figurer på din jultröja?


You may also like

Visa alla
Example blog post
Example blog post
Example blog post